VCPD FA ČVUT se stalo spoluřešitelem dvou mezinárodních projektů

Výzkumné centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT od jara 2021 začalo spolupracovat na dvou velkých mezinárodních projektech. S Černokosteleckým pivovarským archivem a muzeem, norskou společností Kveik Training a islandským Herring Era Museum se bude v následujících třech letech podílet na řadě vědecko-výzkumných a popularizačních aktivit, financovaných z Fondů EHP a Norska. Druhý projekt s názvem Railway Heritage for Sustainable Tourism Development – Rail4V4+V, podpořený Mezinárodním visegrádským fondem, se zaměřuje na potenciál železničního dědictví pro rozvoj cestovního ruchu. Široký tým, který vede Platforma za studije kulture CULTstore z Noviho Sadu, je dále složen z odborníků z Fakulty architektúry a dizajnu Slovenské technické univerzity v Bratislavě, Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego z Vratislavi a Aviscon Tanácsadó és Szolgáltató Kft. z Budapešti. Součástí tohoto projektu je i mezioborový workshop, který bude v únoru 2022 hostit Fakulta architektury ČVUT.

misto_tvar_program-konverze-opava_kupe_2021a

misto_tva_program-kupe-opava

Hledání univerzality. Kontexty průmyslové architektury v Československu 1945–1992

Průmyslovou výstavbu v Československu po druhé světové válce by se pravděpodobně nepodařilo nastartovat bez transformace hospodářské politiky, projekční praxe a stavebnictví. Prostředí, ve kterém vznikala nová průmyslová architektura, bylo nicméně ještě komplikovanější – zvlášť, když významné změny, které se v něm odehrávaly, probíhaly spíše diskontinuálně, v atmosféře neustálého hledání optimálních možností, revizí i návratů.

Proměna moderní továrny z individuálně pojatého technicko-architektonického díla do formátu univerzálního a abstraktního byla každopádně se systémovým nastavením těsně provázaná. Proměnily se tak i podmínky, v nichž pracovali tvůrci průmyslových staveb – a to nejen architekti, ale také inženýři, urbanisté, technologové a další specialisté. Hledání správného architektonického řešení pro stále sofistikovanější technologie vycházelo z pragmatických základů, jasně vymezených objednávkou, financemi a možnostmi stavební a strojírenské výroby.

Právě tyto procesy v pozadí se pokouší přiblížit tato publikace. Má nicméně jednu obrovskou chybu, kterou už nelze napravit. Přichází pozdě. Během posledních dvaceti let jsme si zlikvidovali – demolicemi či nevhodnými přestavbami – desítky architektonicky, konstrukčně, technologicky, hospodářsky i regionálně cenných továren. Pomalu mizí jedna vrstva kulturního dědictví, aniž bychom se ji stačili ze zpětného pohledu učit vnímat a pochopit. Přehlíží ji totiž nejen historici architektury a památková péče, ale poněkud váhavě a s rozpaky vyznívají i pokusy brát ji jako součást průmyslového dědictví. Těmto stavbám totiž chybí všeobecně nejvíce vyhledávaná kvalita – romantika autentického industriálu.

Tato kniha nechce akademicky předkládat chronologický vývoj průmyslové architektury v druhé polovině 20. století, ani být katalogem vybraných fabrik. Chtěla by nicméně otevřít doposud přehlížené téma, a to i za cenu rizik, jež tento záměr logicky přináší. I proto je pojednána spíše jako poznámka pod čarou, informační základ, aby bylo možno se o něco opřít a z čeho dále vycházet.

Publikace vznikla v rámci řešení projektu Industriální architektura. Památka průmyslového dědictví jako technicko-architektonické dílo a jako identita místa (DG16P02H001) v programu aplikovaného výzkumu a vývoje Ministerstva kultury České republiky NAKI II.

 

Jan Zikmund, Hledání univerzality. Kontexty průmyslové architektury v Československu 1945–1992, Praha 2020.

208 stran; česky, resumé anglicky; 257 černobílých vyobrazení a plánů; ISBN 978-80-01-06743-7 / koncepce, text, grafická úprava a sazba Jan Zikmund / předmluva Benjamin Fragner / odborní recenzenti Petr Kratochvíl, Tomáš Šenberger / jazyková redakce Hubert Guzik / korektury Irena Hlinková / překlad Robin Cassling / úprava reprodukcí Jiří Klíma (Formall) / vektorizace log Lucia Mlynčeková / produkce Gabriel Fragner (Formall) / písma Carot Sans, Neue Machina, Fira Code / papír Arena Ivory Rough 90 g a 250 g / výroba Formall / tisk Tiskárna Helbich / vydalo Výzkumné centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT v Praze

Recenze na knihu od Petra Freiwilliga v časopisu Zprávy památkové péče 02/2021 k přečtení zde a recenze od Jaroslava Zemana v časopisu ERA21 04/2021 zde. Prezentace knihy na PechaKucha Night vol. 75 ke zhlédnutí zde. Kniha získala druhé místo v mezinárodní soutěži Fedrigoni Top Award 2022 v kategorii Publishing.

Publikaci je možné zakoupit v knihkupectví Klubu Za starou Prahu Juditina věžGalerii VI PER, Knihkupectví Karolinum, na portálu iUmeni.cz, Knihkupectví ArtMap, knihkupectví PageFive, knihkupectví KAVKA a dalších místech.

 

hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-01-web hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-02-web hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-03-web hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-04-web hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-05-web hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-06-web hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-07-web hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-08-web hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-09-web hledani_univerzality-foto_gabriel_fragner-10-web

(fotografie Gabriel Fragner)

Výzkumné centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT v Praze, platforma Industriální stopy a Galerie Jaroslava Fragnera

vás zvou na výstavu

 

místo tvar program

/ KONVERZE

industriální situace

 

… v situaci sice poznamenané demolicemi a chátráním industriálních objektů, pod tlakem bourání a uvolňování stavebních parcel, po letech už ale také s rozpoznanými hodnotami –

významu místa,
pozoruhodnosti tvaru,
smyslu příštího programu.

S architekturou konverzí, výsledkem i důsledkem hledání východiska, balancování mezi památkovou ochranou, autorskou intervencí, pragmatickou recyklací. Příležitost pro naplnění ambicí, uměleckého záměru i podnikatelského cíle. Také spontánní úsilí zachovat, co ještě lze. Odezva proměnlivé společenské atmosféry, vztahu k prostředí, obecnější tendence architektonické tvorby v konkrétním, mnohdy polemickém kontextu.

Výstava projektů realizovaných během pěti let (2015–2020) navazuje na předchozí akce uplynulého třicetiletí, od první Industriální architektura / nevyužité dědictví, přes 12 let poté, Industriální stopy, Co jsme si zbořili, až po výstavy architektury konverzí z let 2005 a 2014.

Výstava bude přístupná v Galerii Jaroslava Fragnera dle aktuální epidemiologické situace od 22. 12. 2020 do 14. 2. 2021. Malou online komentovanou prohlídku je možno zhlédnout zde.

Součást projektu MK ČR v rámci programu aplikovaného výzkumu NAKI II (DG16P02H001) Industriální architektura. Památka průmyslového dědictví jako technicko-architektonické dílo a jako identita místa.

 

pořadatelé /

Výzkumné centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT
Galerie Jaroslava Fragnera

ve spolupráci /
Kolegium pro technické památky ČKAIT a ČSSI
platforma Industriální stopy

kurátor /
Benjamin Fragner

spolupráce /
Dan Merta, Jan Červinka, Jan Zikmund

produkce /
Klára Pučerová, Gabriel Fragner, Klára Bártová

grafika /
Jan Forejt (Formall)

instalace /
Tomáš Valušek, Marek Majnuš

projekce /
Jan Zikmund

úprava výkresové dokumentace /
Jan Kuták

 

konverze_2020-foto_gabriel_fragner-01 konverze_2020-foto_gabriel_fragner-02 konverze_2020-foto_gabriel_fragner-03 konverze_2020-foto_gabriel_fragner-04 konverze_2020-foto_gabriel_fragner-05 konverze_2020-foto_gabriel_fragner-06 konverze_2020-foto_gabriel_fragner-07 konverze_2020-foto_gabriel_fragner-08

 (foto Gabriel Fragner)

Žižkovská věž

Vysílač Praha-město představuje první a zároveň poslední televizní věž, která byla v Československu postavena v centru města. Stavět se začal koncem komunistické éry a dokončen byl po Sametové revoluci, v roce 1992. Už tento fakt se významně podepsal na negativním vnímání věže, která byla jako produkt režimu spojována s devastující asanací části Žižkova. Když se ovšem od těchto konotací oprostíme, pak začneme vysílač vnímat stejně, jako třeba anglický architekt Peter Cook, který v něm našel fascinující dílo inženýrské architektury.

Projektem vysílače byl pověřen architekt Václav Aulický, který vypracoval několik variant anténního nosiče, zejména pro dvě lokality: Petřín a Mahlerovy sady. V prvním případě byly zkoušeny všechny typy konstrukcí, včetně kotvených stožárů, v druhém případě už jen klasická konstrukce sestávající z jednoho, tří a čtyř nosných tubusů. Nakonec byla zvolena varianta se třemi tubusy, která se pro dnešní lokalitu, tedy Mahlerovy sady, jevila jako optimální. Přípravné práce na stavbě televizní věže s charakteristickou kompozicí (kromě trojice ocelových rour vyplněných tenkou vrstvou betonu ji tvoří také tři kabiny – technologické a restaurační), byly zahájeny v roce 1985. Stavba samotné věže včetně sousední technologické budovy navržené architektem Václavem Aulickým a statikem Jiřím Kozákem, pak byla odstartována o tři roky později.

Publikace vznikla v rámci řešení projektu Industriální architektura. Památka průmyslového dědictví jako technicko-architektonické dílo a jako identita místa (DG16P02H001) v programu aplikovaného výzkumu a vývoje Ministerstva kultury České republiky NAKI II. Kniha byla nominována v soutěži Nejkrásnější kniha roku 2020 v kategorii Odborná literatura.

 

Václav Aulický – Jakub Potůček (ed.) – Rostislav Švácha, Žižkovská věž, Praha 2020.

160 stran; česky, resumé anglicky; 87 černobílých vyobrazení a plánů; ISBN 978-80-01-06328-6 (VCPD FA ČVUT), ISBN 978-80-7551-070-9 (Jonathan Livingston) / autoři Václav Aulický, Jakub Potůček (ed.), Rostislav Švácha / odborný recenzent Petr Urlich / jazyková redakce Irena Hlinková / překlad Robin Cassling / jmenný rejstřík Jakub Potůček / grafická úprava a sazba Jan Zikmund / úprava reprodukcí Jiří Klíma (Formall) / produkce Gabriel Fragner (Formall) / písma IBM Plex Mono, Technomat / papír Arena Natural Smooth 100 g / plátno Duchesse Metallic / výroba, tisk a knihařské zpracování Formall a Tiskárna Helbich / vydalo Výzkumné centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT v Praze a Nakladatelství Jonathan Livingston / vydání knihy finančně podpořily Hutní montáže, a.s. a Fakulta architektury ČVUT v Praze

 

zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-01 zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-02 zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-03 zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-04 zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-05 zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-06 zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-07 zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-08 zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-09 zizkovska_vez-foto_gabriel_fragner-10