Architekt Michal Sborwitz a Velká Bystřice

Publikace Architekt Michal Sborwitz a Velká Bystřice vznikla u příležitosti oslav 750 let od první písemné zmínky o obci Velká Bystřice, se kterou je architekt a jeho tým poslední dvě dekády neodmyslitelně spjat. Ačkoliv kniha věnuje hlavní pozornost jeho realizacím i plánovaným stavbám ve Velké Bystřici, je publikace uvozena Sborwitzovým medailonem následovaným kapitolou prezentující zejména architektovy rekonstrukce památek historické i moderní stavební kultury. Všechny kapitoly pak Michala Sborwitze představují jako výjimečnou tvůrčí osobnost, na kterou mohou být nejen občané Velké Bystřice právem hrdi.

Michal Sborwitz obdržel v říjnu 2025 prestižní cenu Ministerstva kultury za přínos v oblasti architektury za „nadčasovou architekturu, která se nepředvádí, která staví na nesobeckém přístupu k zadáním, investorům a komunitám, jimž pokorně slouží; za citlivou práci s veřejným prostorem, porozumění historickému kontextu, smysl pro harmonii a detail při obnově památek.“ Nominaci Michala Sborwitze za Výzkumné centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT podal autor knihy Jakub Potůček. Záznam celého slavnostního večera je možné zhlédnout na stránkách České televize.

Publikace byla vydána při příležitosti oslav 750 let od první písemné zmínky o obci Velká Bystřice a je výstupem projektu Průmyslová architektura druhé poloviny 20. století: Extenze, transformace a identita (DH23P03OVV016) v programu aplikovaného výzkumu a vývoje Ministerstva kultury České republiky NAKI III.

 

Architekt Michal Sborwitz a Velká Bystřice | 40 stran; česky, 39 černobílých a barevných vyobrazení; ISBN 978-80-01-07458-9 | text: Jakub Potůček | fotografie: Jakub Potůček, Zdeněk Sodoma, Ľubo Stacho, Pavel Štecha, Petr Zhoř | kresby: Michal Sborwitz | jazyková redakce: Irena Hlinková | grafická úprava: Jan Zikmund | úprava reprodukcí: Jiří Klíma | produkce výroby: Gabriel Fragner (Formall) | Vydaly: Město Velká Bystřice a České vysoké učení technické v Praze, Fakulta architektury, Výzkumné centrum průmyslového dědictví v roce 2025

 

architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-01 architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-02 architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-03 architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-04 architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-05 architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-06 architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-07 architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-08 architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-09 architekt_michal_sborwitz_a_velka_bystrice-foto_gabriel_fragner-10

foto Gabriel Fragner

viper_Christina_Crawford_IG

 

Galerie Vi Per
3/11/2025 19:00

Přednáška poskytne historický kontext pro současné ničení průmyslové architektury na východní Ukrajině Ruskem, přičemž se zaměří na Charkov v období, kdy sloužil jako první hlavní město Ukrajinské sovětské socialistické republiky (1919–1934). Bude se zabývat tím, jak ve 20. a 30. letech 20. století – během Stalinova prvního pětiletého plánu industrializace – sovětské úřady investovaly značné prostředky do kapitálových projektů v Charkově a Donbasu, území bohatém na přírodní suroviny, jako je železná ruda, uhlí a obilí. Náhlé rozhodnutí postavit továrnu na traktory na okraji Charkova přimělo ukrajinské architekty k intenzivní standardizaci designu nejen továrny, ale i jejího obytného sektoru. Nový Charkov, takzvané socialistické město navržené ukrajinskými architekty pro pracovníky továrny na traktory, využívalo standardizované bydlení, budovy sociálních služeb a dokonce i opakovatelné městské bloky, aby byla zajištěna rychlá výstavba. Inovace v průmyslové architektuře, které byly vyvinuty s pomocí amerických technických konzultantů v Novém Charkově, byly poté využity více a více centralizovanějším sovětským plánovacím režimem k rychlé výstavbě dalších průmyslových podniků v regionu a ke kolonizaci vzdálených míst po celém euroasijském kontinentu. Tato přednáška přiznává úspěšnost metodě standardizace navrhování jako systému, zároveň však zpochybňuje etiku komplexního plánování v širším měřítku.

Christina E. Crawford je historička architektury a urbanismu, vystudovaná architektka a docentka dějin umění na Emory University. Její výzkum se zaměřuje na socialistický prostor a sociální bydlení v nadnárodním kontextu. Je autorkou knihy Spatial Revolution: Architecture and Planning in the Early Soviet Union (2022), která získala cenu Spiro Kostof Book Award od Society of Architectural Historians, a spolueditorkou knihy Detroit-Moscow-Detroit: An Architecture for Industrialization, 1917–1945 (2023). Působila jako prezidentka Společnosti historiků východoevropského, euroasijského a ruského umění a architektury, hostující lektorka městské historie na Charkovské škole architektury, vicekonzulka na americkém konzulátu v ruském Petrohradu a Fulbrightova stipendistka na Ukrajině.

Přednáška je pořádána ve spolupráci s Výzkumným centrem průmyslového dědictví FA ČVUT.

Centroprojekt 1925–2025

pozvanka_A5_web_01

 

Vznik projektové a inženýrské organizace Centroprojekt je spojován se stavebním oddělením firmy Baťa, kde byla roku 1925 založena samostatná skupina zaměřená na navrhování. Zde působili nejvýznamnější architekti meziválečného Zlína – František Lýdie Gahura, Vladimír Karfík, Miroslav Drofa, Jiří Voženílek nebo Vladimír Kubečka. Struktura stavebního oddělení, kde byl mimo jiné vyvinut zlínský konstrukční standard 6,15 × 6,15 m, se měnila dle potřeb a požadavků stále se rozrůstajícího mezinárodního podniku. Kromě projektování továren, veřejných budov a rodinných domků se jedním z úkolů staly regulační plány československých i zahraničních satelitů firmy Baťa.

Po 2. světové válce to byli právě architekti bývalého stavebního oddělení, kteří v podmínkách národního podniku Baťa (od roku 1949 Svit) pomohli k rychlé obnově bytového fondu vyprojektováním velkokapacitních Věžových, Morýsových či tříetážových činžovních domů ve východní části města. Po několika transformacích vznikl v roce 1958 Státní ústav pro projektování závodů spotřebního průmyslu Centroprojekt se sídlem v Gottwaldově. Činnost ústavu i jeho specializace se postupně rozšiřovala stejně jako rostl počet jejich zaměstnanců, který na konci osmdesátých let dosahoval k osmi stovkám.

Výstava Centroprojekt 1925–2025 představí historii organizace, která úspěšně prošla porevoluční transformací a po roce 2001 expandovala do Jižní Ameriky. Výběr nejdůležitějších staveb a projektů vybraných napříč uplynulým stoletím čerpá z výjimečně zachovaného podnikového archivu. Vedle produkce Centroprojektu výstava ukáže také každodenní život organizace, sportovní hry a běžný pracovní den v projekční kanceláři, připomenuty budou také specializovaná oddělení vodohospodářské a propagační.

Výstava se koná v pátém podlaží budovy Centroprojektu, která byla dokončena v roce 1968 podle plánů architektů Zdeňka Plesníka, Karla Krčmáře, Oldřicha Šlesingera a Ivana Přikryla, interiéry jsou dílem architektky Evy Bánovské. Ve své době jedna z nejmoderněji vybavených administrativních budov v Československu dodnes neprošla rekonstrukcí a dochovala se tak v mimořádně autentickém stavu.

Připravuje spolek aArchitektura a Výzkumné centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT. Autoři: Lucie Šmardová (aArchitektura), Jakub Potůček a Jan Zikmund (VCPD FA ČVUT). Výstava vzniká díky finanční podpoře Ministerstva kultury, Nadace české architektury a společnosti Centroprojekt Group a.s.

pozvanka_A5_TISK_02_opr2

01-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurek 02-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurek 03-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurek 04-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurek 05-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurek 06-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurek 07-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurek 08-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurek 09-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurek
10-centroprojekt_1925-2025-foto_dominik_bachurekfoto Dominik Bachůrek

Kongres TICCIH 2025

Dějištěm kongresu Mezinárodní komise pro ochranu průmyslového dědictví (TICCIH) se stalo hornické město v Arktidě, které švédská státní těžební společnost LKAB celé přemisťuje a znovu staví: Kiruna. Samo místo se tak stalo jedním z témat setkání, zkoumajícího rozpory, které průmyslové dědictví dokládá. „Průmyslové dědictví je globální i lokální. Pomáhá nám pochopit, jak předchozí generace řešily konflikty a krize, a je to znalost, kterou potřebujeme v době rychlých změn,“ shrnula ve svém úvodním projevu Susanne Thedéen, archeoložka a ředitelka Švédské národní památkové rady. Vystihla tak zřetelný posun v prioritách a oblastech zájmu TICCIH, vyjádřený i nově zvoleným, širším Výborem i jmenováním nové prezidentky, Marion Steiner (která svoji koncepci představila již v červnu tohoto roku, na globálním on-line setkání členů TICCIH). Lidé, kteří do TICCIH přecházejí se zkušeností zemí globálního Jihu či tzv. Třetího světa, sebou přinášejí nové pohledy na průmyslové dědictví: postkoloniální, sociální nebo genderové. Pozornost se tak od artefaktů přesouvá k lidským společenstvím, vyrovnávajícím se s protichůdnými procesy, které však v globálním měřítku probíhají současně: industrializací a dezindustrializací. Za VCPD FA ČVUT se kongresu zúčastnil Lukáš Beran, který podal tradiční zprávu o aktivitách, spojených s průmyslovým dědictvím v České republice v posledních třech letech, a prostřednictvím přednášky o telefonních ústřednách představil také výzkumný projekt, na němž VCPD pracuje. Záznamy plenárních zasedání kongresu budou postupně zpřístupňovány na youtubovém kanále TICCIH.

 

01 02 03 04 05 06

text a foto Lukáš Beran

TICCIH National Reports 2022–2025

Na letošním kongresu mezinárodní organizace pro ochranu průmyslového dědictví TICCIH (The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage) v Kiruně byla představena tradiční publikace, shrnující aktivity v oblasti popularizace a ochrany průmyslového dědictví za uplynulé tři roky ve 49 světových zemích. Situaci v České republice přibližuje článek Benjamina Fragnera a Jana Zikmunda z Výzkumného centra průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT na stranách 49–52. Publikace je k dispozici ke stažení na stránkách TICCIH.

 

TICCIH-National-Reports-2022-2025-iko