Demolice železničních dílen v Bubnech

Dne 7. září 2015 byla zahájena příprava demolice budovy železničních dílen někdejší Společnosti státní dráhy v Holešovicích-Bubnech.

Roku 1854 založilo ve Vídni finanční konsorcium, vedené pařížským bankéřem Izákem Péreirem (1806–1880), Společnost státní dráhy (StEG), která k prvnímu lednu 1855 zakoupila od rakouského státu železniční trati, postavené a provozované Severní státní drahou, a to včetně trati do Podmokel, procházející mezi Bubny a Holešovicemi. Zázemí dnešního Masarykova nádraží jí záhy přestalo dostačovat a roku 1870 proto Společnost zakoupila v Bubnech, v sousedství již budovaného nádraží Buštěhradské dráhy, rozsáhlé obecní pozemky. Svažující se pole a pastviny byly navážkami rozděleny na tři výškové úrovně se společným zhlavím u Negrelliho viaduktu. Na nejvyšší úrovni Společnost postavila nákladové a seřaďovací nádraží, z jehož budov se do dneška dochovalo pouze mladší skladiště na parcele č. 2425 (původní budovy, skladiště na parcele 2424/2 i navazující patrová administrativní budova čp. 272 byly zbořeny v roce 2012). Nádraží, označované jako Bubny-nákladové nebo též Bubny-dolní, bylo otevřeno k 1. lednu 1873, a postupně z něj byly vyvedeny četné vlečky, např. do obecní plynárny (v místě dnešní Poupětovy ulice), do městských jatek, do elektrárny a zejména do překladiště v holešovickém přístavu. Na nejnižší úrovni, při dnešní Argentinské ulici, vybudovala Společnost lokomotivní depo se dvěma identickými, čtyřkolejnými výtopnami na půdoryse 22 × 70 metrů. Po ukončení parní trakce v sedmdesátých letech obě sloužily jako remíza vládních vozů, jižní z nich byla tehdy nově zastřešena a zanikla roku 2011, severní dosud v původním stavu stojí na parcele č. 2419. Funkční součástí depa byla také vodárna (parcela č. 2422) s navazujícím skladištěm (parcela č. 2426), postavená v kolejišti střední úrovně, které sloužilo provozu bohatě dimenzovaných opravárenských dílen. Dílenskou budovu (parcela 2427) pro 140 nákladních vagónů, zprovozněnou roku 1873, tvoří 65 metrů široká a 160 metrů dlouhá devítilodní hala, jejíž obvodové stěny jsou provedeny v kombinaci kamenného a cihlového zdiva a dřevěné krovy nese 136 litinových sloupů. V roce 1879 dílny zprovoznily vlastní pilu, roku 1888 zde byla zřízena také lakovna a sedlárna a začaly se zde opravovat také vagony osobní. Součástí dílen byla od počátku také samostatná budova dělnické jídelny čp. 202, dochovaná v upravené podobě při severním okraji areálu, tvořeném dnes ulicí Železničářů. Výstavbu celého areálu vedl stavební ředitel StEG Karl von Ruppert (1813–1881). Vyvážené proporce a charakteristické členění režnými cihlovými pilíři, ostěními a zazubenými římsami budovám StEG vtisknul již v letech 1855–1857 její hlavní architekt Wilhelm von Flattich (1826–1900), jenž pro ni vytvořil první podrobné typové vzory (Normalien) v Rakousku, které poté pro další výstavbu rozpracoval jeho nástupce, architekt Karl Schumann (1827–1898). Od roku 1909 opravny i celé nádraží provozoval stát. Periodicky se plánovalo a opět odkládalo jejich zrušení – státní podnik Železniční opravny a strojírny (ŽOS) ukončil činnost roku 1992, nástupnická firma ŽOS ATECO zde však prováděla opravy a rekonstrukce osobních a poštovních vozů až do roku 2011. V roce 2004 byly zmíněné budovy coby součást železničního areálu Holešovice – Bubny zapsány na seznam kulturních památek, jejich ochrana však byla po čtyřech letech na žádost tehdejšího vlastníka, s. s r. o. Orco Omikron, ministerstvem kultury zrušena, chráněna zůstává jen vodárna na parcele 2422 (r. č. objektu 101151).

 

Literatura: ~, Die Wagen-Reparatur-Werkstätten des Oestrreichischen Staatsbahn-Gesellschaft zu Bubna bei Prag. Organ für die Fortschritte des Eisenbahnwesens in technischer Beziehung XVI, 1879, č. 2–3, s. 99–100, tab. XVI, obr. 8; ~, Geschichte des ersten Vierteljahrhuderts…, Epoche III, č. 3 (3. 1.1880), s. 5–6; Ernst Reitler, Bahnhofsanlagen, in: Hermann Strach (ed.), Geschichte der Eisenbahnen der Österreichisch-Ungarischen Monarchie II, Wien 1898, s. 321–380, zde s. 334–335, 351–352; Julius Spitzner, Werkstättewesen, in: Hermann Strach (ed.), Geschichte der Eisenbahnen der Österreichisch-Ungarischen Monarchie II, Wien 1898, s. 569–610, zde s. 590–591; Guido Friedl, Der Architekt Wilhelm von Flattich (1826–1900). Wien 1979, s. 30–34; Tomáš Kučera, Železniční areál Holešovice-Bubny. In: Staletá Praha XXIII: Pražské památky 19. a 20. století. Praha 1997, s. 145–158; Benjamin Fragner – Jan Zikmund (eds.), Co jsme si zbořili. Bilance mizející průmyslové éry / deset let. Praha 2009, s. 125; Michal Zlámaný, Stručná historie železničního uzlu Praha. In: Benjamin Fragner – Tomáš Skřivan (eds.), Pražská nádraží ne/využitá. Praha 2012, s. 14–22.

 

Lukáš Beran a Michal Zlámaný

Landscape Festival 2015

Landscape Festival na Nákladovém nádraží Žižkov pokračuje podzimní částí, v rámci které se do Prahy vrací i výstava Výzkumného centra průmyslového dědictví FA ČVUT Industriální topografie / Architektura konverzí, doplněná též o přehlídku konverzí z roku 2005. Kromě dalších výstav o architektuře, audiovizuálních instalací, koncertů a dalšího programu se uskuteční série tematických debat, mimo jiné o industriálních stavbách na Praze 3.

Zahájení výstav v autentických a běžně nepřístupných prostorech Nákladového nádraží Žižkov se uskuteční v pondělí 7. září od 18.00.

Bližší informace na stránkách festivalu http://landscape-festival.cz

 

lsf2015-prg

Výstava Industriální topografie / Architektura konverzí v Brně

Galerie Architektury Brno, Galerie Jaroslava Fragnera a Fakulta architektury ČVUT v Praze, Výzkumné centrum průmyslového dědictví si Vás dovolují pozvat na zahájení výstavy Industriální topografie / Architektura konverzí ve čtvrtek 30. července v 18 hodin v Galerii Architektury Brno. Výstava bude otevřena denně od 10.00 do 18.00 hodin do 28. srpna 2015.

Další informace v pozvánce a tiskové zprávě

Fotografie z vernisáže a reportáž České televize

 

BOA-konverze-A2

K situaci ohroženého průmyslového dědictví

Platforma Industriální stopy si vás dovoluje pozvat na brífink pro média k aktuální situaci ohroženého průmyslového dědictví.

Sejdeme se s vámi v pondělí 15. června od 13.00 ve skladovém prostoru Podeje B Nákladového nádraží Žižkov (Jana Želivského 2002/2, Praha 3-Žižkov, 50.0847233N, 14.4723575E)

Představeny budou aktuální kauzy ohroženého průmyslového dědictví v České republice. Brífink přiblíží snahy o záchranu cenných industriálních staveb v různých kontextech a při rozdílných motivacích. Pozvání přijali:

 

Jiří Šafr, Vysoké Mýto (sdružení proMejto)
Lukáš Horký, k situaci ve Frýdku-Místku
Otakar Mika, Spolek pro zachování huti v Šindelové
Michal Veselý, Brno (Malá Amerika)
Jan Lhoták, k situaci sirkárny Solo Sušice

a další

 

Na setkání se těší

Benjamin Fragner, Svatopluk Zídek, Eva Dvořáková, Jan Zikmund, Jiří Hlinka a Lukáš Beran za platformu Industriální stopy a kolegové z projektu NNŽ.

 

/ doplněno 2. 7. 2015

Reportáž z akce od Jana Červinky a seznam ohrožených staveb naleznete na stránkách platformy Industriální stopy

Industriální topografie – závěrečná zpráva

Výzkumné centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT v Praze bylo v letech 2011–2014 řešitelem projektu Ministerstva kultury České republiky v rámci programu aplikovaného výzkumu NAKI (DF11P01OVV016) Industriální topografie České republiky – nové využití průmyslového dědictví jako součásti národní a kulturní identity. Závěrečnou zprávu projektu je možné si prohlédnout zde.